Įrašykite savo el. paštą ir informuosime, kai prekę turėsime
Prieš du milijonus metų Žemėje atsirado keistas gyvūnas. Jis išmoko kalbėti, gaminti įrankius, ėmė kurti meną, laidoti mirusiuosius ir garbinti dievus. Iš kur atsirado iki tol nematyti gyvūnų pasaulyje šios būtybės gebėjimai? Ar visų jų nesieja koks nežinomas ryšys? Gyvūnų kultūros, kalbos ir meno atsiradimo, smegenų evoliucijos, religijos pradžios tyrinėjimai, vykdyti pastaruosius du dešimtmečius, privertė iš naujo susimąstyti, kas yra žmogus.
Šioje knygoje Žanas Fransua Dortjė supažindina su naujausiomis žmogaus proto evoliucijos teorijomis ir atskleidžia, kaip ir kodėl jis tapo toks koks yra.
Iš prancūzų kalbos vertė Inga Sturytė
Į šį klausimą galima atsakyti labai skirtingai: žmogų nuo panašių į jį būtybių skiria kultūra, kalba, sąmonė, mokėjimas valdyti įrankius, gebėjimas mokytis, gyvenimas bendruomenėje, intelektas, laisvė, civilizacija... (žr. I sk.).
Šiandien nei vienas atsakymas mūsų netenkina. Mokslininkai iš esmės keičia požiūrį į žmogaus kilmę. Jau du dešimtmečius etologija, psichologija, priešistorės ir nervų sistemos tyrinėtojai iš naujo sprendžia klausimą visai kitu požiūriu. Šiandienos mokslui įmanoma išsiaiškinti priežastis, paskatinusias žmogų žengti kitokiu vystymosi keliu nei kiti aukštesnieji žinduoliai.
Etiologija ir gyvūnų intelekto tyrinėjimai griežtai paneigė kai kurias teorijas apie „žmogaus skirtybę" (žr. II sk.). Aiškiai įrodyta, kad žinduoliai ir paukščiai geba mokytis, įsiminti, skirstyti, spręsti užduotis, susikurti vaizdinius ir netgi atlikti aritmetinius veiksmus. Taip pat žinoma, kad šimpanzės ir delfinai turi tam tikros formos sąmonę ir „žinias", kurias perduoda palikuonims. Prieš trisdešimt metų gorilas, šimpanzes ir bonobus pradėta mokyti žmonių kalbos. Mokslininkai suprato, kad ženklai ir kalba nėra tokia akivaizdi takoskyra tarp gyvūnų ir žmogaus kaip atrodė. Žinoma, žmogaus ir gyvūno pasaulio pažinimas labai skiriasi, bet šie atradimai verčia klausimą kelti kitaip.
Evoliucijos psichologija primena, kad žmogus yra gyvūnas. Humanitariniuose moksluose ilgai gyvavusi žmogaus smegenų kaip neribotų galimybių šaltinio samprata jau paseno. Smegenys yra vienas žmogaus kūno organų. Evoliucija milijonus metų jas formavo ir vystė jų funkcijas (žr. III sk.), tačiau tai nereiškia, kad žmogus yra archajinių instinktų valdomas automatas. Visai priešingai - evoliucinis požiūris skatina nagrinėti gamtos ir civilizacijos ryšį remiantis koevoliucija. Keletą jos pavyzdžių pateiksime (žr. X sk.).
Kognityvieji mokslai taip pat skatino tyrinėti mąstymo atsiradimą, pavyzdžiui, devintajame dešimtmetyje mokslininkai ėmė diskutuoti apie žmogaus sąmonės vaizdinius. Padaryta išvada, kad gyvuoja nepriklausomas nuo kalbos mąstymas vaizdais. Nuo tada kalba laikoma nebe vienu mąstymo atsiradimą lėmusių veiksnių, o apraiška platesnio gebėjimo - kurti sąmonės vaizdinius (žr. V sk.).
Žmogaus evoliucijos tyrinėjimuose taip pat daug naujovių. Paleoantropologai beždžionės virtimą žmogumi schemiškai vaizduoja nebe kaip tiesią liniją, o kaip medį su daugybe šakų. Žmogus laikomas nebe „evoliucijos viršūne", o vienintele sugebėjusia išlikti hominidų rūšimi. Evoliucijai pasukus kita kryptimi, žmogus galėjo tapti kitokiu gyvūnu, nei yra dabar (žr. VI sk.).
Archeologija visą šimtą metų nieko daugiau nedarė, tik skirstė akmens įrankius pagal senumą, nežinodama, kam jie skirti ir kaip pagaminti. Šiandien eksperimentinė archeologija, etnoarcheologija ir kognityvioji archeologija padeda sužinoti, kaip mąstė ir gyveno žmonės, dirbdinę kirstukus, statę šiaudines trobeles ir kūrenę ugnį (žr. VII sk.). Iš įrankio įmanoma nustatyti, kaip protavo jį naudojęs žmogus.
Kalbos atsiradimo tyrinėjimai, ilgai buvę draudžiama tema kalbininkams, išgyvena tikrą atgimimą. Savaime suprantama, žodis ne kirvis, jo nerasi kasinėdamas, bet jau kuriamos hipotezės apie kalbos atsiradimą. Vis daugiau faktų leidžia teigti, kad prieš 2 milijonus metų atsirado protokalba. Netgi įmanoma spėti, kokia ji buvo (žr. VIII sk.).
Meno atsiradimo tyrinėjimai taip pat patyrė daug pokyčių. Vis daugiau specialistų yra linkę manyti, kad 35 000 metų senumo piešiniai Europos olose (pavyzdžiui, Laske, Altamyros ir Šove) nėra pirmosios meno apraiškos. Šiandien meno atsiradimas nagrinėjamas daug plačiau, tyrinėjamos ir kitos jo formos: muzika, šokis, kūno puošyba, amatai. Nauji atradimai rodo, kad meno užuomazgų atsirado kur kas seniau (žr. IX sk.). Grįžtama prie Andrė Lerua-Gurano (Andrė Leroi-Gourhan) iškeltos hipotezės, jog menas, kalba ir pirmieji įrankiai atsirado maždaug tuo pačiu metu ir yra nulemti tų pačių proto struktūrų. Specialistai nustatė, kad olų sienų piešyba gyvavo visuose žemynuose. Australijoje ir Afrikoje ši tradicija išliko net iki XX amžiaus. Priešistorėje ir bušmėnų - paskutinių čiabuvių, kurie vertėsi medžiokle ir įvairių gėrybių rinkimu, kurto meno ryšys verčia keisti sampratą apie olų piešinių reikšmę (žr. IX sk.).
Tyrinėjimai vyksta ir kitose srityse, susijusiose su žmogaus kilme. Ir etologija, ir psichologija iškelia naujų hipotezių apie dorovės pagrindų susiformavimą, perėjimą prie bendro darbo ir bendruomeninio gyvenimo būdo (žr. X sk.).
Mėginant aiškiau apibrėžti neaiškias sąvokas sąmonė, vaizdinys, simbolis, ilgai buvusias parankia priemone nubrėžti ribai tarp žmogaus ir gyvūnų proto, pasitelkiama netgi proto filosofija.
Autorius: | Jean-Francois Dortier |
Leidėjas: | Žara |
Išleidimo metai: | 2012 |
Knygos puslapių skaičius: | 336 |
Formatas: | 15x22, minkšti viršeliai |
ISBN ar kodas: | 9789986342724 |
Tik registruoti vartotojai gali rašyti apžvalgas. Kviečiame, prisijungti arba užsiregistruoti