Daugiau asmeninės nepriklausomybės ir harmonijos su japonų gyvenimo menu!
Siekdami būti laimingi, neturėtumėte vaikytis tobulumo, bet vertinti akimirką ir suvokti netobulumo grožį. Kuo daugiau dėmesio skirsite artimiems savo širdžiai dalykams, tuo daugiau įgysite vidinės ramybės ir pilnatvės. Vabi Sabi - azijiečių gyvenimo filosofija - padrąsins jus gyventi tenkinant tikruosius savo poreikius.
Ši knyga padės formuoti darnius tarpusavio santykius su partneriu, išvengti streso darbo vietoje ir patirti daugiau pasitenkinimo.
Christopher A. Weidner yra sisteminės terapijos specialistas, astrologas, feng shui ekspertas, daugelį metų tyrinėjantis azijiečių kultūrą. Populiarių knygų šiomis temomis autorius.
iš anglų kalbos vertė Irena Zabukienė
Įžanga
Kaip jums sekasi?
Galbūt šioje vietoje tikėjotės rasti įžangą, keletą padėkos žodžių arba paaiškinimų, kaip skaityti šią knygą. Nenoriu čia tuščiažodžiauti, nes šioje knygoje kalbama apie svarbesnius dalykus, - būtent apie jus, gerbiamieji skaitytoja ir skaitytojau, todėl iš karto pereisiu prie to, kas iš tiesų svarbu: Kaip galėtumėte ką nors pakeisti savo gyvenime, kad atrastumėte dar didesnę santarvę su tuo, kas jums tikrai svarbu, ir kaip atsiriboti nuo tų dalykų, kurie jums trukdo būti savimi.
Jei norėsite vėliau sužinoti, ar ši knyga jums iš tiesų buvo šiek tiek naudinga, atsakykite į klausimą, kaip jums dabar sekasi. Kur dabar manote esą gyvenime? Kaip jaučiatės savo kailyje? Jei savo būseną galėtumėte įvertinti 0 (kai sekasi išties blogai ir, atrodo, neverta gyventi) ir 10, kuris atitiktų aukščiausios, kokią tik galite įsivaizduoti, laimės būklę, tad kokį vertinimą sau priskirtumėte? Užsirašykite šį skaičių čia:
Daugiau šiuo metu jums nieko nereikia žinoti. Tačiau siūlau jums vis prisiminti šį skaičių, kai darysite pertrauką po kiekvieno perskaityto didesnio skyrelio ar kai atidėsite knygą į šoną. Tada galėsite vėl savęs paklausti, kurioje skalės nuo 1 iki 10 vietoje esu? Jei pastebėsite, kad yra skirtumas, jog esate aukščiau arba žemiau skaitymo pradžioje nusistatyto skaičiaus, kelkite sau kitą klausimą: „Kas dabar pasikeitė? Ką aš padariau kitaip, kad padėtis pagerėjo? Ką man toliau daryti, kad ji ir toliau gerėtų?" O jei išlikote toje pačioje vietoje: „Kaip jums pavyko išlaikyti tą pačią būseną ir iš ko nustatytumėte, kad pakilote bent puse skalės punkto?"
Šitaip palaikysite kontaktą su savimi ir rasite savo matą tam, kas teigiamai veikia jūsų savijautą.
O dabar linkiu jums daug gerų Vabi Sabi akimirkų skaitant šią knygą - ir dar daugiau, kai padėsite ją į šalį, kai ji jau bus atlikusi savo užduotį.
Jūsų Christopher Weidner
Ištrauka
Dvi kultūros - du pasauliai
Bandydami įsisąmoninti skirtumus tarp Vabi Sabi ir mūsų kultūros, dar aiškiau sužinome, kokių padarinių mums gali sukelti tokia gyvenimo nuostata, jei artėsime prie jos.
Vabi Sabi pirmenybę teikia intuityviam pasaulio suvokimui. Mums svarbu, kokius pojūčius ir kokius vaizdinius sukelia daiktai. Mūsų kultūroje pagrindinis vaidmuo tenka racionaliam stebėjimui, t. y. būdui, kuriuo mąstome apie daiktus.
Vabi Sabi ieško daugiaprasmiškumo ir susitaiko su prieštaringumu. Vakaruose vyrauja aiškumo (nedviprasmiškumo) paieškos ir logika bandoma įveikti prieštaravimus.
Vabi Sabi orientuojasi į gamtą, jos procesus, formą ir medžiagas. Ji siūlo prisitaikyti prie gamtos. Mūsų vakarietiškame pasaulyje technologija yra aukščiau už gamtą, nes mes manome, jog įmanoma ar net būtina su technikos pagalba kontroliuoti gamtą.
Vabi Sabi priima kitimą, nykimą ir baigtį. Ji nesipriešina natūraliems procesams. Susidėvėjimas ir apleistumas nesumažina, bet padidina daikto vertę. Mūsų kultūra pažangą įžvelgia nykimo sustabdyme ir daiktų tinkamumo pratęsime. Mes ieškome būdų, kaip sulaikyti senėjimo procesus.
Vabi Sabi kiekviename daikte, kiekvienoje gyvybėje ir kiekviename įvykyje įžvelgia ypatingumą, nepakartojamumą ir individualumą. Mūsų kultūroje kokybė - tai galėjimas išlaikyti tą patį standartą. Tai reiškia, pavyzdžiui, kad bandelė, kurią pirksime rytoj, būtų tokia pat, kaip šiandien ir vakar.
Vabi Sabi orientuojasi į tai, kuo daiktas yra. Jis prasmingas tuo, kuo yra. Jis neturi jokio kito tikslo.
Moderniame Vakarų pasaulyje svarbiausia yra daikto naudingumas ir tikslingumas.
Vabi Sabi daugiau vertina atviras, lanksčias, schemiškas, neaiškias, asimetrines, natūralias formas, o vakarietiška kultūra turi polinkį į geometrines, simetrines, griežtai apibrėžtas, tikslias ir lygias formas.
Vabi Sabi aukštai vertina savo vidinės kultūros, pasireiškiančios paslėptoje, privačioje erdvėje, puoselėjimą. Vakarų kultūra smarkiai yra nukreipta į išorę ir siekia viešumo. Pasirodymas išoriniam pasauliui čia svarbesnis nei vidinės vertybės.
Vabi Sabi yra priešingas materialistinio, skaitmenizuoto ir unifikuoto modernaus pasaulio polius. Pergalingas kompiuterių įsigalėjimas sunaikino daug Vabi Sabi kokybių: kada paskutinį kartą ranka rašėte laišką? Kiekviena raidė, kiekvienas brūkšnelis, jūsų parašytas ant popieriaus, yra nepakartojamas ir išreiškia jūsų individualumą. Be to, rašalo kvapas, plunksnos skrebėjimas ant popieriaus, tikslūs rankos judesiai - visa tai yra pojūčių prisunkta patirtis, įtraukianti visą jūsų asmenybę. Jei susirašinėjime naudojatės teksto apdorojimo programa, tai kiekviena raidė yra tokia, kaip kitos. Jutiminė patirtis apsiriboja mygtukų spaudinėjimu ir teksto išsidėstymu ant virtualaus, bekvapio, bejausmio prieš jus esančio „lapo" ekrane, su kuriuo neturite jokio tiesioginio ryšio.
Pasaulio skaitmenizavimas leido mums dar labiau priartėti prie vakarietiško gyvenimo standartizavimo ir norminimo idealo. Patylom atsisveikinome su visa, kas gyva, įvairu, nenumatyta, prieštaringa ir netobula, - su akivaizdžiais padariniais mūsų gyvenimo būdui ir suvokimui to, kuo matuojame laimę ir pilnatvę. Mūsų kasdienybė kupina orientyrų ir vertybinių gairių, kurių turime laikytis, jei norime išlikti visuomenės dalimi. Kiekviena mūsų gyvenimo sritis atitinka tam tikrus standartus, pagal kuriuos be perstojo save matuojame. Masinė žiniasklaida ir reklama vaidina svarbiausią vaidmenį skleidžiant vertybes, kurių verta siekti: reklaminiuose filmukuose ir skelbimuose mums aiškiai išdėstoma, kaip reikia suprasti laimę ir gyvenimo prasmę, kaip privalome atrodyti, kokius grožio idealus turime atitikti, kokiomis naujausiomis mados tendencijomis turime vadovautis, kaip atrodo laimingi santykiai su partneriu, kokius daiktus privalome turėti ir kokių profesijų mokytis...
Tačiau kai ką prarandame, - tai savo ypatingumo suvokimą, kuris išryškėja skirtumuose nuo idealų. Esame ypatingi tuo, kuo skiriamės nuo standartų, ir tampame nepriklausomi nuo pašalinių sprendimų apie savo gyvenimą. Vabi Sabi primena mums šias prarastas kokybes ir siūlo grįžti prie paprastų ir kuklių poreikių, kurie paverstų mus tais, kuo esame širdies gilumoje.
Naujos gyvenimo vertybės
Vabi Sabi - tai gyvenimo kryptis į naujas vertybes ir dėmesio skyrimas tam, su kuo gyvenime susitinkame, bei vietai, kurią norime užimti šiame pasaulyje.
Čia yra du aspektai: vidinis ir išorinis. Išorinis Vabi Sabi aspektas jau seniai užima svarbią vietą japonų kultūroje vien todėl, kad Vabi Sabi pirmiausiai atsirado kaip estetinis principas su tipiška formų kalba mene, amatuose ir architektūroje.
Ypatingą vaidmenį čia vaidina pojūčiais įgyjamas suvokimas: Vabi Sabi - tai kokybė, kurią randame daiktuose ir, svarbiausia, gamtoje. Galime ją matyti, jausti, girdėti, liesti ir ragauti. Nukreipdami savo pojūčius į Vabi Sabi kokybių turinčius daiktus, patiriame, kas yra Vabi Sabi, ir patiriame tai Vabi Sabi metodu: suvokimu per pojūčius.
Vidinė Vabi Sabi pusė - tai tokia laikysena gyvenime, kuri turi šiuos požymius:
• Sugebame skirti tai, kas mums iš išorės siūloma kaip teisinga ir svarbu, nuo to, ko mums iš tiesų reikia ir ko norime.
• Galime leisti dalykams ir aplinkybėms tekėti sava vaga, rasti savo vietą ir įvykti.
• Galime apsiriboti tuo, kas iš tiesų būtina.
• Žinome, kada reikėtų likti prie kokio nors dalyko, ir kada ateina laikas jį paleisti.