🚛 Nemokamas pristatymas nuo 20€ į paštomatus. Daugiau čia >> 🔥 SUPER KAINŲ lentynos! Nuo -20% iki -80% pigiau! Naršykite čia >> 🔥
Šiuo metu neparduodama

Įrašykite savo el. paštą ir informuosime, kai prekę turėsime

Knygos aprašymas

Galimas knygos brokas (gali būti likusi žymė nuo anksčiau ant knygos nugarėlės užklijuotos kainos, pageltę kai kurių knygų puslapiai, gali būti susilankstęs, subraižytas arba įplyšęs knygos viršelis).

Apie blogį nieko naujo nepasakysime – jis buvo su mumis nuo neatmenamų laikų. Tačiau esama šio to naujo apie blogį, kuris būdingas takiai moderniam šiandienos pasauliui.

Ankstesnės tvirtajai modernybei būdingos blogio atmainos buvo sutelktos prievartos priemonių monopolį pasisavinusių valstybių rankose ir tokios valstybės jomis naudojosi siekdamos kartais šiurpiai brutalių ir barbariškų tikslų. Takusis blogis įsiveisė takiosios modernybės žmonių kasdienės sąveikos ir socialinės apykaitos audinio siūlėse, įsismelkė į patį žmonių bendrabūvio pluoštą, įsisuko kasdien besikartojančios veiklos ir reprodukcijos ritmu. Blogis tyko užpulti iš pasalų iš daugybės juodųjų skylių, žiojinčių visiškai dereguliuotoje socialinėje erdvėje, kurioje varžovai pasirengę perrėžti gerklę.

Visiškas susvetimėjimas išstūmė bendradarbiavimą ir solidarumą, o įtaigi individualizacija ardo žmones jungiančius saitus. Dabartinio pavidalo blogį vargiai pastebėsi, nuplėši jam kaukę ir pasipriešinsi. Jis iššoka neperspėjęs ir kerta kam paklius. Dėl to socialinį mūsų pasaulį galima lyginti su minų lauku: žinome, kad jame tiršta sprogmenų, esame tikri, kad anksčiau ar vėliau kas nors sprogs, bet negalime nuspėti kada ir kur.

Šioje naujoje knygoje "Takusis blogis: gyvenimas su Nėja", papildančioje leidinyje "Moralinis aklumas" (Moral Blindness) išsakytas mintis, Zygmuntas Baumanas ir Leonidas Donskis lydi skaitytoją per naują žemę, kurioje blogis tapo įprastesnis ir klastingesnis, kur jis grasina išplėšti žmonių svajones, alternatyvius sumanymus ir skyrimo galią tuo metu, kai tai reikalingiausia.

TURINYS

Apie šią knygą / 7

Įžanga: apie takųjį blogį ir NĖJĄ / 11

Nuo asmens prie ne asmens? Braižant kaltės, adiaforos, nesaugumo ir atšiaurumo žemėlapį / 33

Nuo Kafkos prie Orwello? Karas - tai taika, taika - tai karas / 85

Kur ieškoti didžiųjų modernybės pažadų? Baimė ir neapykanta naujame puikiame pasaulyje / 117

Užmirštų protėvių šešėliai? Sugrįžimas į manicheizmą / 163

Nuorodos / 199

APIE KNYGĄ

Visai neseniai baigę rengti spaudai mūsų pokalbio įrašą (prieš porą metų pavadinimu „Moralinis aklumas“ (Moral Blindness) jį išleido leidykla Polity) suvokėme, kad jį teks tęsti. Liko per daug palaidų, naujų, iš pradžių nematomų, bet ilgainiui vis ryškesnių gijų, kurios prašėsi būti pastebėtos ir susietos viena su kita. Čia ne autorių kaltė, tarsi jie būtų nutraukę analitinį darbą per anksti ir nespėję įvykdyti užduoties iki galo - tai kyla iš paties užmojo prigimties.

Nors savaime blogis - mūsų tyrimo objektas - gali būti suvokiamas kaip nuolatinis, neperskiriamas žmogiško būvio palydovas, jo pavidalai, ypač šiandienės takiosios inkarnacijos ir veikimo būdai yra naujas reiškinys, vertas aptarti skyrium, pagrindinį dėmesį sutelkiant kaip tik į šį naujumą. Skysčiai ilgai neišsilaiko vienas kitą mainančiu pavidalu ar forma, kaip būdinga visoms takioms substancijoms. Jie yra nuolatiniame in statu nascendi - visada „tampantys", užuot įgavę užbaigtą formą. Šią ypatybę daugiau kaip prieš du tūkstantmečius pastebėjo Heraklitas, sakęs, kaip užrašė Platonas Kratilo dialoge, kad į tą pačią upę neįmanoma dukart įbristi. Siekiant kuo išsamiau jį pavaizduoti, galima - ir reikia - atrasti tos upės šaltinius ir vandeningiausius intakus, atsekti jos vagos trajektoriją (arba, jei prireiktų, daugelį besidriekiančių šalimais ar pakaitomis trajektorijų) ir ją nužymėti (net suvokiant, kad daugių daugiausia gausime tai, kas labiau panėšės į greitą nuotrauką negu į galutinį ir ilgalaikį šio reiškinio atvaizdą).

Tai ir mėginame padaryti šioje knygoje: mėginsime kuo išsamiau nužymėti šiuo metu gausiausius blogio šaltinius ir pasekti kuo daugiau jo trajektorijų, kertančių dabartinės takiosios modernybės dereguliuotos ir dezorganizuotos, atomizuotos ir individualizuotos, fragmentuotos, išnarstytos ir privatizuotos vartotojų visuomenės žemes. Tačiau, turint reikalą su tokių savybių objektu, rezultatą tenka vertinti kaip nesibaigiančios atradimų kelionės darbų ataskaitą.

Glaustai tariant, kalbėjomės apie specifinį - takų - šiuolaikinio blogio būvį, neabejotinai daug grėslesnį ir klastingesnį už istorines blogio formas, nes tai suskaidytas, sutrintas, išnarstytas ir išplitęs blogis, absoliučiai kitoks negu tik ką jo pakeistoji atmaina - koncentruota ir kondensuota kovoje už pozicijas, valdoma centralizuotai. Dėl šios priežasties mūsų dienų suskystintas blogis slepiasi nuo pastabių akių ir vengia dėmesio, kad niekas nepažintų, kas jis išties yra ir ką žada. Takusis blogis sugeba stulbinamai paveikiai persimainyti ir užverbuoti tarnybon žmogiškus - per daug žmogiškus - rūpesčius ir troškimus bei apgaulingus - vis sunkiau demaskuojamus ir suklastojamus - pretekstus. O ant tos žaizdos dar paberiama druskos - daug užverbuotųjų susigundo tapti savanoriais.

Labai dažnai takusis blogis pasirodo ne kaip priešas, o kaip pagelbėti trokštantis draugas, - pasitelkus Josepho Nye terminiją, jis priskirtinas „minkštosioms" (arba „švelniosioms") galioms, kurios yra priešingos „kietosioms". Pagrindine strategija jis renkasi gundymą, o ne prievartą - kaip šiandienė daugiaveidė žvalgyba, kurianti duomenų banką, milijonus kartų talpesnį už aną, apie kokį „kietosios" praeities modernybės slaptosios tarnybos galėjo tik pasvajoti (ir tik tuo atveju, jeigu turėjo itin lakią vaizduotę). Šiame banke žvalgyba kaupia visą parą, visą savaitę, savanoriškai ar iš nežinojimo teikiamą mobiliųjų telefonų, kredito kortelių vartotojų, žmonių, siunčiančių ir gaunančių elektronines žinutes, informaciją. Meilės ministerijos, kuri priverstų žmones priimti karą kaip taiką, o prievartą - kaip rūpestį ir draugišką pagalbą, net nebereikia.

Takiajam blogiui, kaip ir visiems skysčiams, būdingas stulbinamas gebėjimas aplenkti visas kliūtis, trukdančias jam tekėti. Kaip visi skysčiai, jis pro juos prasisunkia, permerkia ir labai dažnai išardo ir ištirpdo, o tirpalą sugeria, taip padidindamas savo masę. Slidumas ir šis gebėjimas pasipriešinti takiajam blogiui veiksmingai daro užduotį dar sunkiau įveikiamą. Persunkęs kasdienybės audinį ir įsismelkęs iki gyvo šio gyvenimo kaulo blogis, net (jei) pastebėtas, visas gyvenimo alternatyvas paverčia neįmanomomis, tiesiog nerealiomis, nuodai dviveidiškai dedasi gyvybę gelbstinčiu antidotu visiems gyvenimo sunkumams.

Mėginsime susumuoti šias ir kitas, papildomas, takiojo blogio savybes bei daugybę jų apraiškų (neišsamiai, bet, viliamės, preliminariai). Ketiname tik nugruntuoti drobę, o ne nutapyti paveikslą. Tikimės apmesti eskizus plotų, kuriuos verkiant būtina išsamiai ir skubiai ištyrinėti ir parūpinti naudingų konceptualių priemonių.

Z. B. ir L. D.

Informacija

Autorius: Zygmunt Bauman, Leonidas Donskis
Leidėjas: Versus aureus
Išleidimo metai: 2017
Knygos puslapių skaičius: 208
Formatas: 14x21, minkšti viršelai
ISBN ar kodas: 9789955346616

Pirkėjų atsiliepimai

Tik registruoti vartotojai gali rašyti apžvalgas. Kviečiame, prisijungti arba užsiregistruoti