Valdžia yra tamsusis fenomenas. Siekiantį valdžios žmogų galima įtarti noru ja piktnaudžiauti ir manipuliuoti kitais. Tačiau žmonijos istorija byloja: valdžia, kaip visur esantis gamtos tvarkos įrankis, yra amžina. Be vadovo neapsieina nė viena visuomenė, nė vienas kolektyvas, nė viena šeima.
Puikus Rytų Azijos filosofijos žinovas Bernhardas Moestlis, remdamasis kinų išmintimi, nuosekliai gvildena šią temą. Jis parodo, kaip valdžia gimsta ir kodėl sąmoningas, atsakingas santykis su ja yra vienintelis būdas ilgai ją išlaikyti ir sėkmingai valdyti.
Bernhardas Moestlis gimė 1970 m. Vienoje, ilgus metus praleido Azijoje. Kartu su vienuoliais gyvendamas garsiame Šaolino vienuolyne Kinijos Henano provincijoje ir stebėdamas jų kasdienį gyvenimą, jis sukaupė didžiulę gyvenimo ir mąstymo patirtį, kurią panaudoja savo darbe. Dabar jis veda seminarus apie vadovavimą ir yra populiarių knygų autorius.
Įvadas
Įvadas
Šviesa, pati sau šviesdama, yra tamsa.
Kinų išmintis
Kaip sudaryta ši knyga ir kaip išjos gauti daugiau informacijos
Puiku, kad esate pasirengęs nagrinėti vieną nuostabiausių reiškinių, kokį kada nors tyrė žmogaus sąmonė - valdžios fenomeną. Nematoma ir paslaptinga, apdovanota galia fundamentaliai pakeisti pasaulį valdžia nuo seno žavi žmones. Jos ieškoma ir vengiama, ja naudojamasi ir piktnaudžiaujama, ji mylima ir jos bijomasi. Tačiau savo tikrąją esmę ji atskleidžia tik tiems, kurie sąžiningai pasirengę ją nešališkai pažinti. Valdžią įgyti nesunku. Pasak Nietzch'ės, "žmonės įpratę paklusti tiems, kurie nori valdžios". Vis dėlto daugeliui žmonių valdyti yra sudėtinga. Mat atsakingai valdžią naudoti ir ja piktnaudžiauti yra du labai artimai susiję dalykai. Tikriausiai todėl šis nepakeičiamas gamtos įrankis turi tokią blogą reputaciją. Jau prieš 2500 metų kinų filosofas SunTse rašė: „Valdžia yra piktybinė ir nepasotinama - pirmiausia ji padaro mus nejautrius kitų žmonių kančioms, o tada tampame jai godūs, nes tik kitų kančios mus įtikina, kad mūsų valdžia jiems nepalaužiama." Tokiam požiūriui pritariu tik iš dalies.
Čia aiškiai pasakyta, kad valdžia - ne žaislas ir skirta tik suaugusiesiems. Tam, kuris negeba arba nepasirengęs išmokti ją turėti, reikia nedelsiant nuo jos pasitraukti. Tiesą sakant, valdžia nėra nei gera, nei bloga. Argi galėtų būti kitaip? Tai yra, tarsi aš, matydamas degantį namą, smerkčiau ugnį arba po siaubingo potvynio ateityje vengčiau bet kokio sąlyčio su vandeniu. Tinkamai susieti abu elementai užtikrina mano išlikimą. Tačiau, nekontroliuodami jų galios, dažnai patiriame neįtikėtinai didelius nuostolius. Ar todėl ugnis ir vanduo yra blogi? Valdžia irgi yra jėga, siūlanti įvairiausias galimybes. Tik jūs patys galite pajungti ją savo naudai. Azijiniu požiūriu, didžiausia valdžia įgyjama ne tų, kurie jai pasiduoda. Veikiau valdžia veikia jus kaip vadovą.
Jei norite įgyti ir išlaikyti valdžią, turite suprasti ne tik jos esmę ir už jos poveikio slypinčius mechanizmus. Tikrai geras valdžios turėtojas pasižymi gebėjimu apsvarstyti save ir savo poveikį kitiems. Jis turi suprasti, ką reikia statyti, ir ką griauti.
Taigi dar prieš patekdamas į valdžios aplinką turite nustatyti, kokie jūsų tikslai ir kur yra ribos, kurių jums niekada nevalia peržengti. Jei jau įgijote savo valdžią, kelio atgal nebėra. Valdžia - tai ne kartą pasiekta viršūnė, kurioje galima išlikti visą gyvenimą. Veikiau ją turėti, vadinasi, vaikščioti ant kalno keteros. Nenupulsi nuo jos tik gerai apsižiūrėdamas ir atsargiai žengdamas žingsnį po žingsnio. Valdžia žmones apsvaigina, jie pamiršta savo ribas, ir tai dažniausiai juos pražudo. Su šia knyga keliaudami į valdžios viršūnę sutiksime ne tik daug puikių pavyzdžių, bet ir tamsių figūrų, kurios piktnaudžiavo valdžia ir todėl pražuvo.
Šioje knygoje pateikiau nemažai sensacingų pavyzdžių, ypač iš pastarojo šimtmečio. Aš nieko nepagražinau ir sąmoningai parinkau įsimenamus, dažnai labai žiaurius atvejus, norėdamas jums parodyti baisingą savęs nekontroliuojančios valdžios brutalumą. Be abejonės, valdžia buvo piktnau-džiaujama ne tik praeityje, tai vyksta ir dabar, kone kasdien. Tačiau daugelio šiandienos pavyzdžių dar negaliu analizuoti, nes šie žmonės turi valdžią iki šiol, bet taip nebus amžinai. Mat prievarta, pasak kinų filosofo Laodzi, susinaikina pati.
KNYGOS SANDARA
Knyga suskirstyta į 13 dėsnių.
Antspaudas Kinijoje ligi šiol laikomas asmenybės išraiška. Todėl daugelyje vietovių jis yra vertingesnis už parašą.
Azijietiškai suformuotas ir mano mąstymas. Ilgalaikė viešnagė šiame nuostabiame kontinente paliko savo pėdsakus. Ir kinų kovos meistrai iš Šaolino vienuolyno, ir Ho Chi Minho vardu už Vietnamo laisvę kovojęs valstietis, ir kiti Azijos žmonės - visi jie be išlygų dalijosi su manimi savo žiniomis. Pasinaudojęs jomis ir pridėjęs savo patirtį bei samprotavimus, suformulavau trylika valdžios ženklų, kuriuos atskleidžiau šioje knygoje. Aš nepateikiau pavyzdžių iš Azijos istorijos, nes nežinant jos priešistorės ir aplinkos tai padaryti neįmanoma.
Net jei kiekvieną ženklą galima nagrinėti atskirai, vertėtų tai daryti iš eilės, nes viena po kitos išdėstytos temos papildo viena kitą. Jei tikitės, kad nurodžiau taisykles, kurių griežtai laikydamasis galite įgyti ir išlaikyti valdžią, turiu jus nuvilti. Ką gaunate vietoj to? Jūs imsite suprasti pats save ir nepakeičiamus gamtos įstatymus, kurie daro apskaičiuojamą ir numatomą kiekvieno atskiro žmogaus elgseną. Kiekvieno skyriaus pabaigoje pateikti klausimai. Raskite laiko į juos sąžiningai atsakyti. Beprasmiška čia apgaudinėti save. Tikrasis valdžios uždavinys lieka galimybė kartu su tais, kurie tau paklūsta ir tavimi pasitiki, siekti tikslų, gerokai pranokstančių tuos, kuriuos galima pasiekti vienam. Viršelyje pavaizduotas kinų valdžios ženklas, saugomas stiprybės ir išminties simbolio - tigro.
Pasak Tao Te King, "šventas žmogus yra aukštai ir neapsunkina liaudies; jis yra priekyje ir jai nekenkia. Todėl imperija jį, jai neįkyrintį, džiugiai skatina."
Šis gebėjimas turėtų jums padėti nagrinėti valdžios temą. Įgijęs valdžią, paprasčiausiai negalite jos grąžinti atgal, jei ji jums įkyrėjo. Trylika ženklų atskleis jums tikrąją valdžios esmę ir parodys, kaip su ja elgtis.