Ši trimis tomais leidžiama monografija „Čiurlionis: nesuprasto genijaus tragiškas skrydis“ yra dar vienas bandymas interpretuoti svarbiausias M.K. Čiurlionio kūrybinio palikimo problemas. Pagrindinis autoriaus tikslas – įvairiais socialiai aktualiais aspektais išanalizuoti sudėtingą Čiurlionio kūrybinį palikimą, ypatingą dėmesį skiriant čiurlionistikos marginalijose buvusioms problemoms. Monografijos originalumas pirmiausia išryškėja holistiniais principais paremtoje konceptualioje probleminėje pagrindinių Čiurlionio kūrybos aspektų analizėje. Joje sistemingai analizuojama Čiurlionio kūrybinė evoliucija nuo ankstyvųjų iki vėlyvųjų kūrinių trijose jo meninės raiškos srityse tapyboje, muzikoje ir literatūroje. Teksto pradžioje aptariamos jo kūrybos ištakos, pagrindiniai Čiurlionio egodokumentikos, universalizmo, novatoriškumo bruožai, tyrinėjamos sąsajos su Leonardo da Vinci, romantikų, neklasikinės meno filosofijos, „Jaunosios Lenkijos“ ir „Meno pasaulio“ idėjomis, simbolistų bei modernistų estetiniais požiūriais. Gvildenama daugelis Čiurlionio orientalizmo aspektų, pirmą kartą išsamiau analizuojama Camille Flammariono idėjų įtaka Čiurlionio kosmizmui, jo mitapoetinio ir simbolinio mąstymo ypatumai, teosofijos įtakos pėdsakai: ezoterizmui būdingi mįslingi geometriniai ženklai, užšifruoti kriptografiniai įrašai, simboliai, metaforos ir archetipiniai vaizdiniai.
TURINYS
Pratarmė 8
Įvadas 23
PIRMA DALIS. KELIO PRADŽIA IR GYVENIMO TĖKMĖS VINGIAI 38
Čiurlionio kūrybos periodizacijos problemos 38
Druskininkų aplinkos poveikis 44
Tėvo ir sūnaus ryšis 47
Konstantinas Plungėje 60
Ankstyvasis muzikos studijų Varšuvoje tarpsnis 64
Leipcigo konservatorijoje 69
Pasinėrimas į dailės studijas 75
Artimiausių žmonių ratas 80
ANTRA DALIS. VARŠUVIETIŠKŲ ĮTAKŲ ŽIEŽIRBOS 93
LDK kultūrinės erdvės „lietuvių“ tapatumų įvairovė 93
„Jaunosios Lenkijos“ (Młoda Polska) sąjūdžio aplinkoje 97
S. Przybyszewskio indėlis 108
T. Micińskio teosofinio misticizmo vaidmuo 114
K. Stabrausko evoliucijos vingiai . 118
K. Stabrausko vaidmuo teosofinių idėjų sklaidoje 128
K. Stabrausko ir M. K. Čiurlionio sąsajos 142
Kūrybinė F. Ruszczyco aplinka 151
M. K. Čiurlionio sąsajos su F. Ruszczycu 166
TREČIA DALIS. ČIURLIONIO EGODOKUMENTIKOS LIKIMAS ISTORINIŲ VIRSMŲ VERPETUOSE 179
Pirmojo Čiurlionio laiškų rinkinio išprovokuotos kontraversiškos mintys 179
Pagrindinių egodokumentikos leidinių savitumas 184
Ankstyvųjų ir vėlyvųjų laiškų skirtumų priežastys 192
Apie požiūrių ir interpretacijų skirtingumą 200
V. Čiurlionytės-Karužienės misija 211
P. Galaunės ir P. Stausko prieglobstyje 216
J. Čiurlionytės indėlis 227
A. Žmuidzinavičiaus ir P. Rimšos pėdsakai egodokumentikoje 232
Ar iš tikrųjų Čiurlionio dienoraščiai ir dalis laiškų negrįžtamai prarasti? 252
KETVIRTA DALIS. ASMENYBĖS BRUOŽAI EGODOKUMENTIKOS VEIDRODYJE 258
Atsiminimų ir liudijimų pažinimo svarba 258
Intravertiškumas 269
Polinkis į vienatvę ir individualizmas 280
Taurios meilės ilgesys 284
Charakteris ir elgesio principai 301
Kūrybingumas 308
Hipertrofuotas jautrumas 317
Savikritiškumas ir kritiniai vertinimai 322
Nesavanaudiškumas ir pasiaukojimas 325
PENKTA DALIS. UNIVERSALIZMAS IR NOVATORIŠKUMAS 330
Pagrindiniai M. K. Čiurlionio universalizmo bruožai 330
Kūrybinės raiškos inovatyvumas 335
Meninės raiškos formų įvairovė 341
Filosofiniai, religiniai ir istoriniai interesai 352
Dėmesys psichologijai ir ezoterizmui 359
Muzikinių ir dailės interesų laukas 364
Literatūrinės ir poetinės raiškos ypatumai 374
ŠEŠTA DALIS. ESTETIKOS IR MENO FILOSOFIJOS IDĖJŲ PASAULYJE 388
M. K. Čiurlionio estetikos tyrinėjimo problematiškumas 388
Žvilgsnis į Čiurlionio estetikos idėjų pažinimo istoriją 398
Leonardo da Vinci įtakos laukas 409
Ryšiai su romantizmo estetika ir J. Słowackio mesianizmas 416
A. Shopenhauerio meno filosofijos poveikio laukas 428
Sąsajos su F. Nietzsche’ės estetika 435
Neoromantizmo estetikos prieglobstyje 446
M. K. Čiurlionio sąsajos su modernizmo estetika 464
Grožis, harmonija, estetiškumas, didingumas, natūralus paprastumas 468
Idealas, menininkas, menas ir tragiškumas 477
SEPTINTA DALIS. SANTYKIS SU GAMTOS PASAULIU: PEIZAŽAS KAIP DVASIOS BŪSENOS IŠRAIŠKA 489
Gamta − pagrindinė kūrybinio įkvėpimo versmė 489
M. K. Čiurlionio gamtameldiškos pasaulėžiūros ištakos 494
Dzūkijos gamtinės aplinkos poveikis 505
Simbolistinė „dvasios peizažų“ poetika 511
Sąsajos su Rytų Azijos peizažo tapybos estetika 524
Gimtojo kraštovaizdžio įvietinimas 536
Literatūra 544
Reziumė anglų kalba 571
Asmenvardžių rodyklė 616
Turinys prancūzų kalba 624
Turinys anglų kalba 626
Turinys rusų kalba 628
Autorius: | Antanas Andrijauskas |
Leidėjas: | Lietuvos kultūros tyrimų institutas |
Išleidimo metai: | 2023 |
Knygos puslapių skaičius: | 630 |
Formatas: | 17x24, kieti viršeliai |
ISBN ar kodas: | 9786098231687 |
Tik registruoti vartotojai gali rašyti apžvalgas. Kviečiame, prisijungti arba užsiregistruoti