Aristotelio kategorijos (K) ir Kaṇādos padārthos (P) – tai du Vakarų ir Indijos civilizacijų terminai, indologų susieti tarpusavyje XIX a. pradžioje. Vakarų tyrinėtojams pradėjus tirti Kaṇādos (vaiśeṣikos) filosofinę sistemą, išryškėjo atskiri K ir P panašumai, pabrėžti verčiant vaiśeṣikos terminus aristoteliškais terminais. Ilgainiui šis reiškinys įtvirtino aristotelišką vaiśeṣikos recepciją Vakaruose, todėl istoriografijoje K beveik pradėtos tapatinti su P.
Siekiant nuodugniai ištirti šią temą, remiantis pirminiais graikiškais ir sanskritiškais šaltiniais, studijoje „Aristotelio kategorijų ir Kaṇādos padārthų lyginamoji analizė“ analizuojami įvairūs K ir P aspektai, o tuomet lyginami parodant K ir P panašumus ir skirtumus. Lyginamosios analizės pagrindu laikoma K ir P intensijos ir ekstensijos skirtis, kuria K ir P tyrimo objektas padalinamas į dvi dalis, savyje talpinančias įvairius K ir P aspektus.
Pirmoje įvadinėje studijos dalyje apibūdinama Indijos filosofijos recepcija Vakaruose ir apžvelgiama K ir P šaltinių ir tyrinėjimų istorija. Antroji ekstensijos tyrimo dalis apima K-oms ir P-oms priklausančių narių išvardinimus (jų sąrašus) bei atskirus K (substanciją, kiekybę, kokybę, santykį, kur, kada, padėtį, turėjimą, veiksmą ir kęsmą) ir P (santalką, savybę, vyksmą, bendrumą, skirtį, sambūvį ir nebuvimą) narius. Trečioji intensijos tyrimo dalis apima žodžių κατηγορία ir padārtha etimologijas, K ir P sampratų susiformavimą bei jų ištakas.
Autorius: | Tadas Snuviškis |
Leidėjas: | Lietuvos kultūros tyrimų institutas |
Išleidimo metai: | 2022 |
Knygos puslapių skaičius: | 192 |
Formatas: | 15x21, minkšti viršeliai |
ISBN ar kodas: | 9786098231472 |
Tik registruoti vartotojai gali rašyti apžvalgas. Kviečiame, prisijungti arba užsiregistruoti