✅ Žaislai ir žaidimai -25% PIGIAU! Naršykite čia >> ✅
John Berger (1926 m. lapkričio 5 d., Stoke Newingtonas, Anglija – 2017 m.
sausio 2 d., Antony, Prancūzija) – britų meno kritikas,
menotyrininkas, rašytojas ir dailininkas.
John Berger
buvo pirmas iš dviejų Miriam ir Stanley’io Bergerių vaikų.
Jo senelis buvo italų kilmės žydas, tarnavęs Pirmajame pasauliniame
kare, o vėliau priėmęs katalikų tikėjimą ir persikėlęs į Jungtinę
Karalystę. Tėvas - teisės mokslų daktaras, Britanijos imperijos
ordino kavalierius. Pats Johnas baigė Šv. Edvardo mokyklą
Oksforde ir 1944-1946 m. tarnavo armijoje, o po jo mokėsi Čelsio meno
mokykloje (Chelsea College of Art and Design), Centrinėje meno mokykloje
ir Šv. Martino dizaino mokykloje Londone.
Baigiantis
XX a. penktajam dešimtmečiui John Berger savo pirmuosius dailės
kūrinius eksponavo keliose Londono galerijose. 1948-1955 m. dėstė
Šv. Marijos mokytojų kolegijoje tapybą. Netrukus Bergeris tapo
meno kritiku ir savo apžvalgas bei recenzijas spausdino „New
Statesman“ leidinyje.
Ankstyvuoju savo karjeros
laikotarpiu menininkas buvo vertinamas nevienareikšmiai – tam
įtakos turėjo jo marksistinio humanizmo pažiūros ir netradicinis
požiūris į šiuolaikinį meną. Nors buvo artimas komunistinėms
idėjoms, jis taip ir netapo Didžiosios Britanijos komunistų partijos
nariu, nors visada buvo artimai su ja susijęs – kaip ir su
„Tarptautine menininku asociacija“, laikyta viena iš
komunistų partijos organizacijų.
1958 m. pasirodė pirmasis
grožinis John Berger kūrinys „A Painter of Our Time“ (liet.
„Mūsų laikų tapytojas“). Neapsieita be kontroversijų
– praėjus mėnesiui po pasirodymo, leidykla patyrė antikomunistinio
Kultūrinės laisvės kongreso spaudimą ir buvo priversta atšaukti
knygą iš prekybos. Pasibjaurėjęs gyvenimu Didžiojoje
Britanijoje 1962 m. Bergeris išvyko į Prancūziją.
1972 m. John Berger sukūrė keturias televizinės dokumentikos
„Ways of Seeing“ (liet. „Būdai matyti“) laidas,
kuriose, remdamasis filosofo Walterio Benjamino idėjomis, analizavo
įvairias moderniosios dailės temas – nuo moters įvaizdžio iki
nuosavybės tematikos ir šiuolaikinės reklamos sprendimų. Jis
aršiai ir originaliai kritikavo vyraujančį požiūrį į
klasikinį meną, parodydamas jo šališkumą ir atskleisdamas
tapyboje ir populiariojoje kultūroje slypintį politinį lygmenį.
Šios televizijos laidos tapo jo menotyros knygos „Kaip menas
moko matyti“ pagrindu.
Tais pačiais metais dienos
šviesą išvydo ir Bergerio romanas „G.“, pelnęs
jam prestižinę „Booker“ premiją. Pusę gautos premijos
sumos jis paaukojo revoliucinei „Juodųjų panterų“
organizacijai, o antroji padėjo jam sukurti sociologinę studiją
„Septintasis žmogus“, skirtą migrantų darbininkų Europoje
temai.
Iki pat mirties John Berger rašė esė
fotografijos, meno, politikos ir atminties temomis, rūpinosi svarbiomis
šiuolaikinį pasaulį kamuojančiomis problemomis.
Bergeris buvo tris kartus vedęs ir turėjo keturis vaikus: Jokūbas -
režisierius, Katia - rašytoja ir kinokritikė ir Ivas -
dailininkas.